torsdag 22 november 2012

Grundformer

I åk 3 har vi i bilden/ matten övat på grundformerna. Vi har övat på att mäta och rita. För att sedan klippa ut det vi mätt och ritat.





Efter det har vi övat på att sätta formerna i mönster. Några fick sätta fast sina former på snöre efter vilka färger de hade. Andra fick bygga sin girlang efter i vilken ordning formerna var.
Så här såg girlangen ut när den var färdig.

Optisk illusion av krälande maskar.

Femmor och fyror har arbetat med en enkel optisk illusion. Grunden görs med en svart thick-liner. Det gäller att få till formerna. Sedan skall man färglägga, då gäller det att kunna både använda färgpennan löst och hårt. Hårt i kanterna och löst i mitten. Man skulle också välja färger som passade bra ihop.

Modern konst, inte längre grå.

Samma uppgift i start som den med gråskalorna men den här gången fick de använda färger.
Det var på begäran.

Duktiga elever.

måndag 5 november 2012

Prickigt värre

Många av eleverna slänger ur sig kommentarer som"- jag kan inte." "-Det blir bara fult." Därför brukar jag försöka hitta uppgifter som är svåra att misslyckas med.

Vi jobbar ibland med thick- liner ( tjocka svarta pennor som gör det svårt att måla för noga. Jag brukar säga att det skall vara konstnärligt kladdigt.)

Ibland gör vi uppgifter där eleven inte vet vad det skall bli( som tex den tidigare uppgiften jag skrev om. Där vi hade ögonbindlar)

Eller uppgifter inspirerade av pointismen eller tjukurpa. Där vi helt enkelt, arbetar med prickar i olika mönster.

Här arbetade eleverna utifrån ett lönnlöv.
Välj ett lönnlöv, ett papper och tuschpennor. Lägg lönnlövet på pappret och gör prickar längst med lövets kant på pappret. Lägg sedan undan lövet, men titta noga på det för du skall sedan göra ådror på ditt löv som liknar dem på det riktiga lövet. Fyll sedan pappret med prickar men gör det genom att följa lövets konturer.